کارما

کارما چیست؟

کارما – (به انگلیسیkarma) در فرهنگ هندو به مفهوم عملکرد فرد در زندگی است.

در قانون جذب نیز بر مفهوم کارما بسیار تاکید شده است. کارما یک قانون انکار ناپذیر در هستی است. کارما در لغت از یک واژه سانسکریت به معنای بازگشت برگرفته شده است. کارما ارتباط بین اعمال شما و سرنوشت شما را توضیح می دهد.

کارما یا همان قانون کارما را به زبان ساده می توان گفت «قانون علت و معلول» است. یعنی کسانی که به قانون کارما اعتقاد دارند باورشان این هست که در این دنیا نتایج اعمال خود را خواهند دید.


البته مفهوم کارما امروزه در کتاب های موفقیت بعنوان یک اصل و با عنوان «قانون کارما» به گونه های مختلفی تفسیر شده است که در سایت راز موفقیت کاربردی ترین تعریف قانون کارما ارائه خواهد شد.


کارما چیست، قوانین کارما، قانون کارما چیست؟-راز موفقیت


در حالت کلی در پاسخ به کسانی که میگویند کارما چیست باید اظهار داشت که قانون کارما بیانگر این است که اعمال شما آیندۀ شما را رقم می‌زنند. شاید شما هم شنیده باشید که بعضی از افراد اظهار می کنند: این سرنوشت ما بوده که زندگی این چنینی داشته باشیم یا مصیبت های زیادی نصیبمان بشود! اما قانون کارما نظر دیگری دارد: دلیل این مسئله که سرنوشت شما هرگز از پیش تعیین نشده، این است که شما ارادۀ آزاد دارید.


براساس قانون کارما امکان ندارد که آیندۀ شما از پیش تعیین شده باشد. از نظر قانون کارما چنین چیزی عادلانه نخواهد بود. زندگی به شما فرصت می‌دهد.

قانون کارما یکی از همان فرصت‌هاست. افرادی مثل هندوها که قانون کارما را قبول دارند بر اساس اصل تناسخ بر این باور هستند که کارما یا همان قانون کارما زندگی های بعدی شما را نیز تفسیر می کند. یعنی اگر شما امروز خوب زندگی کنید و با دیگران مهربان باشید و کار بد نکنید بر اساس قانون کارما در زندگی های بعدی نتایج آن را در زندگی خود شاهد خواهید بود. قانون کارما می گوید: افرادی که همیشه مصیبت می بینند و اتفاقات سریالی بدی برایشان رخ می هد، نتایج اعمال گذشته یا زندگی قبل (تناسخ) خود را تجربه می کنند.


قانون جذب کائنات نیز کارما را به این صورت تفسیر می کند که می گوید وقتی شما کارخوبی می کنید احساسی در شما ایجاد می شود که این حس خوب شرایطی را بوجود می آورد تا همان حس را مجددا تجربه کنید. دقیقاً قانون کارما در عملکرد بد و نامطلوب نیز عواقب بدی برای فرد خواهد داشت. این شما هستید که آینده خود را میسازید. قانون کارما میگوید اگر آینده خوبی میخواهید باید اکنون خوبی داشته باشید و به صورت مستمر به شکلی مثبت در جهت خواسته هایتان حرکت کنید.


چرا هنوز از دوره نخبگان قانون جذب برای تحقق آرزوهایتان استفاده نمی‌کنید ؟



  مشاوره خرید محصول: ۲۶۷۲۱۸۴۱-۰۲۱


دوره پیشرفته نخبگان قانون جذب به شما میآموزید که اول چگونه به هرآنچه میخواهید در زندگیتان اتفاق بیافتد فکر کنید و در نهایت به همان تبدیل شوید که میخواهید. از شما دعوت میکنیم با شرکت در این دوره، قانون کارما را در جهت جذب هرآنچه میخواهید بکار گیرید. نتایج شما را شگفت زده خواهند کرد.


خانم فلورانس اسکاول شین در کتاب چهار اثر خود از قانون کارما بعنوان قانون بازی بومرنگ ها یاد کرده است؛ بومرنگی که پرتاب می شود و در نهایت به خودمان برمی گردد.

معنی کلمه کارما (کارما چیست)

حالا که دارید با کارما و قوانین کارما آشنا میشوید خوبه که با اصطلاحات تخصصی آن نیز آشنا شوید تا متوجه شوید که کارما دقیقا در لغت به چه معنا است و در اصطلاح به چه معنایی مورد استفاده قرار میگیرد. کارما در لغت که به آن کرمه یا کرمن (به سانسکریت: कर्म) هم میگویند به معنای عملکرد فرد در زندگی است. اما کارما در اصطلاح یعنی هر عملی که از شما سر بزند نتایج کیهانی ای را به همراه دارد که این نتیجه میتواند انتقام الهی و یا پاداش الهی باشد. که به ضرب المثل معروف «هر چه بکاری همان را درو خواهی کرد» اشاره دارد.


معنی اصلی قانون کارما چیست؟ کارما به زبان ساده

 


کارما چیست، قانون کارما در کائنات، قانون کارما در روانشناسی، قانون کارما چیست؟-راز موفقیت


من در میان دانشجویان دوره قانون جذب متوجه شدم که قانون کارما برای بسیاری یک مفهوم گنگ است. حتی در کتاب های موفقیت این مفهوم به صورت شخصی و بر حسب ضرورت تفسیر شده است. قانون کارما براساس قوانین نیوتن نیز توضیح داده می شود. بر اساس قانون سوم نیوتن هر عملی عکس العملی دارد. یعنی اگر بر جسمی نیرویی در جهتی وارد شود؛ نیروی عکس العملی مساوی ولی مخالف جهت آن عمل می کند. دقیقا قانون کارما نیز به همین شکل عمل می کند. کارما می گوید اگر شما امروز کار بدی انجام دهید، نتیجه این کارتان به زندگی شما بازخواهد گشت. قانون کارما می گوید نتایج کار خوب یا بد شما در همین جهان و زندگی بعدی گریبان شما را خواهد گرفت.


ما در این مقاله قصد داریم قانون کارما را به نحوی بیان کنیم تا یک درک ملموس از مفهوم کارما داشته باشید. برای بیان مفهوم کارما و قانون کارما یک مثال ساده ضروری است. فرض کنید همه ما می‌خواهیم به مردم در حد توان خود کمک کنیم.


مثلاً فرد نابینایی را یاری کنیم، به موسسه محک کمک کنیم،

به افراد بی‌خانمان کمک مالی کنیم،

با کودکان کار مهربان باشیم و غیره.

کارما چیست، قانون کارما چیست؟-راز موفقیت


حال دو سوال مطرح می‌شود: چقدر احتمال دارد شخصی که به او کمک کرده‌ایم، پاسخ خوبی، ما را بدهد؟ چقدر احتمال دارد که عمل ما یک منبع از انرژی مثبت ایجاد نماید؟! این یک مثال خیلی ساده از کارما درباره مسائل روزمره است. البته کارما بصورت منفی نیز وجود دارد.


گاندی به سادگی اما بسیار عمیق مفهوم قانون کارما را توضیح می‌دهد:


«انسان چیزی جز محصول افکارش نیست. او به همان چیزی تبدیل می‌شود که بدان فکر می‌کند.»


قانون کارما یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم معنوی/مذهبی در جهان است. مدت‌ها قبل از مسیحیت و یهود، مفهوم قانون کارما به طور گسترده در شرق پذیرفته شده بود. چرا که نه؟ منطقی است. این اعتقاد که اعمال گذشته بر سرنوشت ما در حال اثر می‌گذارند، کاملاً منطقی به نظر می‌آید.


حتما بخوانید : قانون جذب چیست؟


بررسی قانون کارما در قرآن

واقعیت آن است که مفهوم کارما از آن جهت که ایده و باور هندوها می باشد و موضوع دنیای بعد از مرگ را مثل ما مسلمانان قبول ندارند، قانون کارما چندان قابل پذیرش از نظر ما مسلمانان نخواهد بود. همچنین در قرآن اشاره ای به کارما نشده است. با اینحال برخی اساتید آموزش قانون جذب در سمینارها و سایت ها اشاراتی داشته اند که در اینجا عیناً آورده می شود: (آیه ۷ و آیه ۸ از سوره زلزال)


فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ  خَیْرًا یَرَهُ

هر کس به وزن ذره‌ای نیکی کرده باشد آن را می‌بیند. (نتایج مثبت آن نیکی به زندگی اش وارد می شود.)

وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ

هر کس به وزن ذره‌ای بدی کرده باشد آن را می‌بیند (نتایج منفی آن کار بد به زندگی اش وارد می شود.)

حتما بخوانید : قانون جذب در قرآن؟

بررسی قوانین کارما در روانشناسی

در علم روانشناسی اعمال انسان، سومین مرحله از چرخه افکار، احساس و رفتار است. هرگونه باور غلط در این چرخه ریشه ی بسیار از احساسات و اخلاقیات ما از جمله خجالت و کمرویی، ترس، عذاب وجدان و حتی عزت نفس تضعیف شده است. بر اساس این نظریه باورهای انسان خواه مثبت و یا منفی باشند، افکاری را در ذهن و قسمت خودآگاه شخص پدید می آورند که، به دنبال آن فکر احساسی خوشایند یا نا خوشایند در شخص پدید می آید. در نهایت وقتی انسان تحت سلطه احساسات خود قرار می گیرد، دست به اعمالی می زند که می توانند مثبت یا منفی باشند و دوباره آن اعمال افکاری را در ذهن انسان به وجود می آورد که به دنبال آن احساس و رفتار دیگری است و این چرخه تا بی نهایت تکرار می شود. برای بررسی بیشتر این نظریه پیشنهاد میکنیم به مقاله طرحواره ها مراجعه کنید.


اکنون به بررسی قوانین کارما در روانشناسی و این نظریه می پردازیم. طبق این قانون هر اعمالی که از ما سربزند، مشابه آن را طبق قانون جذب به زندگی خود جذب می کنیم. اگر این قانون را در نظریه فوق بررسی کنیم یعنی:« افکار مشابه، احساسات و در نهایت رفتارهای مشابهی را به دنبال دارند.» به طور مثال در حق کسی بدی می کنیم. قانون کارما در کائنات می گوید، این بدی در نهایت به خودمان باز می گردد. علم روانشناسی می گوید در حق کسی بدی می کنیم و باور داریم و فکر می کنیم که دنیا جای خطرناکی است و برای حفظ بقا مجبوریم به دیگران بدی کنیم. این باور و این احساس مخرب ما را در تکرار این عمل تشویق می کند و در نهایت اطراف خود را با افرادی با این باور پر می کنیم و آنها نیز در حق ما اعمال زشت مشابهی را مرتکب می شوند و در نهایت هر عملی که انجام می دهیم دست به دست چرخیده و همانند آن به خودمان باز می‏گردد.


نماد کارما ( علامت کارما )

خب اکنون که با کارما آشنا شدید خوبه که علامت و نماد کارما رو هم بدانید چراکه ممکنه گاهی مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا گاهی فکر میکنید رفتار و یا قضاوتی که از دوستتان در مورد دیگری سر میزند اشتباه است و ممکن است دچار کارماسوزی شود اما مستقیما روتون نمیشه که بهش بگید داره کار اشتباهی میکند برای همین اگر نماد کارما را درمیان ایموجی های تلفن همراهتان بدانید مجبور نیستید که مستقیما به او حرفی بزنید و فقط به فرستادن ایموجی نماد کارما بسنده میکنید.




کارما و دارما یعنی چه؟

 دارما یک لغت باستانی است که ریشه آن در زبان سانسکریت و مذاهب بودایی و هندو به معنای محافظت از خود در برابر غم ها و ناملایمات است. بر اساس قانون دارما مراقبت از خود در برابر غم ها و ناملایمات تنها بر عهده خود فرد است نه شخص دیگری. اما این مراقبت به کمک نیروهای مادی صورت نمیگیرد بلکه لازمه آن زندگی ای در چهارچوب قوانین پاک و الهی است که طی آن فرد به کسی آسیب نرساند. اما کارما، کارما خواهر دارما است چرا که کارما و دارما در کنار هم راه زندگی سعادتمندانه را به ما نشان میدهند. کارما همانطور که پیشتر نیز برایتان تعریف کردم به ضرب المثل معروف از هر دستی بدهی از همان دست میگیری و یا هرچه را بکاری همان را درو میکنی اشاره دارد.


قانون کارما در مورد عشق چه میگوید؟

بیان قانون کارما در عشق هم از جمله ابهاماتی است که کارما دارد. چرا که قانون جذب عشق میگوید، ذهن شما همواره در حال فرستادن ارتعاش به جهان هستی است به جز مواقعی که خواب است اما بر اساس قانون کارما شما هیچ گاه نمیتوانید جلوی احساساتتان را بگیرید چرا که زنده بودن به معنای احساس زندگی است.


قوانین کارما و نقش آن در زندگی ما؟( قانون طبیعت کارما )

 


کارما چیست، قوانین کارما، قانون کارما در عشق، قانون کارما چیست؟-راز موفقیت


شاید مهم ترین سوال افرادی که به دنبال مفهوم کارما هستند این باشد که چطور می توان از قوانین کارما آسیب کمتری دید و بعد آیا می شود با استفاده از قانون کارما در خود و زندگی خویش تحولی ایجاد کرد؟ در واقع همه به دنبال فهم قوانین کارما برای کنترل زندگیشان هستند.

بیایید برای پاسخ به این دو پرسش اساسی ۱۵ قانون کارما را بررسی کنیم این قوانین کارما می‌توانند زندگی شما را دگرگون کرده و تحولی اساسی در شما بوجود آورند.دوستان توصیه می کنم این ۱۵ قانون را جدی بگیرید. سایت راز موفقیت کاملترین مقاله را در مورد کارما و قانون کارما در اختیار شما قرار داده است. لطفا با دقت تمام ۱۵ قانون کارما را مطالعه بفرمایید و در بخش نظرات تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید:


۱- قانون کارما: تشابه «هرچه بکارید، برداشت می‌کنید»

تعریف سادۀ قانون تشابه این است که افکار و اعمال ما عواقبی دارند، خوب یا بد.

اگر آرامش، عشق، هماهنگی، رونق و غیره را طلب کنیم، باید همسو با آن‌ها رفتار نماییم. این قانون از اصلی ترین قوانین کارما است که از آن   با عنوان «قانون علت و معلول» نیز میاد میشود. همچنین انرژی‌ حاصل از فکر و عملی که ما به این دنیا وارد می‌کنیم، عواقب آنی یا غیر آنی به دنبال خواهد داشت. طبق قانون کارما کائنات همان چیزهایی را به شما بازمی گردانند که شما به کائنات هدیه داده اید.

برای داشتن چیزهایی که خواهانش هستید، باید خودتان همان چیزها را داشته باشید و به کائنات ارائه کنید.

قیمت کابینت گلاس

قیمت کابینت گلاس چقدر است؟ چرا دانستن دقیق ترین قیمت کابینت ام دی اف و قیمت کابینت گلاس تا این حد مهم است؟ چرا میگویند محاسبه قیمت متری برای کابینت روشی است که اگر از آن سر درنیاورید کابینت کار میتواند سرتان را کلاه بگذارد؟ تا کنون برایتان پیش آمده که تلفن را بردارید و از چند کابینت کار قیمت کابینت ام دی اف و قیمت کابینت گلاس را بپرسید و اختلاف قیمتی آنها شما را گیج کند؟ و یا بدتر از یک کابینت کار قیمت کابینت ام دی اف و یا قیمت کابینت گلاس را بپرسید و او رقمی را به شما اعلام کرده و بعد از توافق اولیه شروع به تعویض کابینت آشپزخانه شما بکند اما در نهایت و در پایان کار فاکتوری روبرویتان بگذارد با مبلغی دو برابر توافق اولیه؟ اگر دنبال قیمت کابینت گلاس یا کابینت ام دی اف و … هستید باید بدانید که اگر از جزئیات کار اطلاع نداشته باشید، احتمال آن بسیار زیاد است که کابینت کار سر شما را کلاه بگذارد. از این رو ما در گروه دکوراسیون داخلی آرشان در این مقاله قصد داریم هر آنچه برای استعلام قیمت کابینت گلاس و … را نیاز دارید در اختیارتان قرار دهیم تا با چشمان باز خرید کنید.


آرشان دکور برترین مرکز فروش تخت خواب در تهران. جهت اطلاع از تعرفه ها با ما در تماس باشید.


قیمت کابینت گلاس

2000000-2600000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت های گلاس ایرانی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت ام دی اف ایرانی

1600000-2000000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت های گلاس ایرانی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت گلاس اکلیلی

1600000-2000000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

پرداخت اقساطی

مشاوره خرید: 09124177820


 


قیمت کابینت گلاس

2000000-2600000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت های گلاس ایرانی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت ام دی اف ایرانی

1600000-2000000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت های گلاس ایرانی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت گلاس اکلیلی

1600000-2000000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

پرداخت اقساطی

مشاوره خرید: 09124177820


 


قیمت کابینت گلاس 

1500000-2900000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت گلاس ایرانی

بدنه MDF شرکتی

روکش ملامینه

2 سال گارانتی

پرداخت اقساطی

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت گلاس ترک

3000000-3200000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت ام دی اف ایرانی

بدنه MDF شرکتی

تنوع در رنگبندی

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت ام دی اف مات

1900000-2800000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت ام دی اف ایرانی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

پرداخت اقساطی

مشاوره خرید: 09124177820


 


قیمت کابینت ام دی اف 

1500000-1900000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت ام دی اف ایرانی

بدنه MDF شرکتی

روکش ملامینه

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت های گلاس ترک

3000000-3200000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت ام دی اف ایرانی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت ام دی اف مات

1900000-2500000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت ام دی اف ایرانی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

پرداخت اقساطی

مشاوره خرید: 09124177820


 


قیمت کابینت گلاس

2800000-3300000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

کابینت گلاس ترک

بدنه MDF شرکتی

پرداخت اقساطی

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

مشاوره خرید:09124177820


قیمت کابینت گلاس

3800000-3200000

تومان

هر متر طول


طراحی رایگان ۳ بعدی

بدنه MDF شرکتی

یراق آلات مورد تایید

2 سال گارانتی

3 سال خدمات پس از فروش

کابینت گلاس ترک

مشاوره خرید:09124177820

مرکز فروش تخت خواب در تهران

تا کنون به این امر اندیشیده اید که شناختن بهترین مرکز فروش تخت خواب در تهران تا چه اندازه موضوع مهم و حائز اهمیتی است؟ راستش را بخواهید در زندگی های ماشینی امروز که به علت مشغله های روز افزون ساعات استراحت مردم هر روز کمتر و کمتر میشود، داشتن یک خواب راحت موضوع بسیار حائز اهمیتی است و لاینفک یک خواب راحت تخت خوابی نرم و راحت است. اما این تخت خواب نرم و راحت را از کجا پیدا کنیم؟ سراسر تهران اشباع شده است از کلی مرکز فروش تخت خواب در تهران اما از کجا بدانیم باید از چه مرکزی خرید کنیم که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم کیفیت کالایی که میخرید تضمبن شده باشد. پس بدیهیست که برای یافتن بهترین مرکز فروش تخت خواب در تهران استرس داشته باشید.

اگر میخواهید در شروع یک روز کاری پر انرژی و فعال باشید، یقینا باید خواب راحتی داشته باشید. فراموش نکنید که یکی از مهمترین الزامات خوابی راحت، داشتن یک سرویس خواب به صرفه، راحت و مناسب است. اما آنچه ما را به یکی از بهترین مراکز فروش تخت خواب تبدیل کرده است، تنوع در طرح و رنگبندی ما است. تفاوت در مدلهای سرویس خواب آرشان دکور موجب شده است تا تمام سلایق را در بر بگیرد. پیدا کردن یک سرویس خواب یک نفره یا دو نفره که با دیگر لوازم منزل شما ست باشد، یکی از مهمترین دغدغه های مشتریان است. علاوه بر این موضوع تخت خواب، آیتم های دیگری نیز وجود دارند که می بایست در هنگام خرید تخت خواب مناسب و راحت به آنها توجه کرد

لوییز هی

آیا لوییز هی نویسنده معروف کتاب شفای زندگی را میشناسید؟ میدانستید وی با بکار گیری قانون جذب و افزایش سطح عزت نفس و اعتماد به نفس خود توانست سرطان را شکست داده و زندگی خود را دوباره از نو بیافریند؟ بنظر شما راز موفقیت هی چه بود؟ وی زمانی به تدریس تحول فردی به دیگران پرداخت که دیگران خجالت میکشیدند لب باز کنند و خجولی پیشه میکردند و هیچ چیز درباره ی تحول فردی گفته نمیشد. در این مقاله از سری مقالات سایت راز موفقیت به بررسی زندگینامه لوییز هی ونقاط قوط و ضعف آن خواهیم پرداخت.


زندگی‌نامه لوییز هی نویسنده کتاب شفای زندگی

لوییز هی یک معلم ماورالطبیعه و قانون جذب است که از سال ۱۹۷۶ تاکنون، به بحث در مورد ارتباط میان ذهن و بدن و البته تحول فردی پرداخته است. او زمانی این موضوع را مطرح کرد که اصلاً رایج نبود. او با تلاش‌های سی ساله خود بر افراد زیادی تاثیر گذاشته و بیش از ۵۰ میلیون نسخه از کتاب‌هایش را در سراسر دنیا به فروش رسانده است. از میان کتاب‌هایش می‌توان به « کتاب شفای زندگی » اشاره کرد که در سال ۱۹۸۸ مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. از دیگر آثار برجسته لوییز هی می‌توان «می‌توانی زندگی‌ات را بهبود ببخشی» را نام برد که سال ۱۹۸۴ منتشر شد و به بیش از ۲۵ زبان زنده دنیا در ۳۳ کشور ترجمه گشت. به خاطر اعتقادش مبنی بر اینکه انسان می‌تواند خود را شفا بخشد و سخنرانی‌های تاثیرگذارش در رابطه با رشد شخصی، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در تلویزیون استرالیا از او به عنوان «باحال‌ترین راهب زنده» یاد کردند. اپرا وینفری به همراه بسیاری از دیگر برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در سراسر جهان، او را به عنوان مهمان دعوت کرده‌اند. لوییز هی موسس خانۀ هی است. لوئیز هی آن‌جا را تاسیس نمود تا آموزه‌هایش استمرار یابند.


لوییس هی


سال‌های اولیه زندگی لوییز هی

لوییز هی کودکی آسانی در لس‌آنجلس نداشت. شرایط بغرنج مالی از یک سو و خشونت فیزیکی پدرخوانده‌اش علیه او و مادرش از سوی دیگر، شرایط بسیار سختی را از لحاظ جنسی و رشد روحی و پیکره ی حرمت نفس وی پدید آورده بود. او همچنین نقل می‌کند که در ۵ سالگی توسط همسایه مورد تجاوز قرار گرفت که همین امر تا سالها وحشتناک ترین طرحواره های ناسازگار اولیه را برای وی پدید آورده بود. او در سن ۱۵ سالگی از دبیرستان بیرون آمد و صاحب یک دختر شد که بعدها او را به فرزندخواندگی سپرد و خودش به شیکاگو نقل مکان کرد. شهر با او مهربان نبود و به سختی می‌توانست خرج زندگی‌اش را در بیاورد. ایستگاه بعدی او نیویورک بود که سال ۱۹۵۰ با نامی جدید به یک مدل تبدیل شد. این کار بر موفقیت او افزود و وی برای بیل بلس، پاولین تریگیر و اولگ کاسینی کار کرد. اندرو هی یک تاجر انگلیسی بود که سال ۱۹۵۴ با او ازدواج کرد اما پس از چهارده سال زندگی زناشویی، به خاطر زن دیگری او را رها کرد. لوییس به لحاظ احساسی در هم شکست و کاملاً تنها ماند. این ناامنی‌ها و بدرفتاری‌ها که در زندگی وی به کرات رخ داد، منشا اعتقاداتی بود که بعدها به خاطرش عشق و احترام زیادی از سراسر دنیا به خود جلب کرد و او را راز موفقیت خود خواند.


زندگی جدید لوییز هی

لوییس هی


آثار اشخاصی همچون ارنست هولمز و اسکول شین منبع الهام لوییز هی شد و بدین وسیله دریافت که می‌تواند با قدرت فکر، زندگی‌اش را تغییر دهد. کلیسای علوم مذهبی در خیابان ۴۸ام اولین فرصت را برای او فراهم آورد تا نظریه‌های جدید را مطالعه کند. او دریافت که با حفظ ذهنیت مثبت می‌تواند خودش را شفا ببخشد. بنابراین در اوایل دهۀ ۷۰ به یک دست‌اندرکار علوم مذهبی تبدیل شد. او به خاطر صحبت در مورد حقیقتی که خودش کشف کرده بود و کمک به دیگران، محبوبیت یافت. ماهاریشی ماهاش که در دانشگاه بین‌المللی ماهاریشی در آیوا یوگا تدریس می‌کرد، به او مدیتیشن متعالی را آموخت. لوییز هی تحقیقات جامعی انجام داد که اعتقاد او را مبنی بر شفای هرگونه بیماری با تفکر مثبت و دوست داشتن خود تایید کرد. او همین ایدئولوژی را در کارگاه‌های خود تدریس می‌کرد. او رساله‌ای در همین باب نوشت که در نهایت به یک کتاب کامل با عنوان «شما می‌توانید زندگی خود را شفا ببخشید» تبدیل شد. این کتاب در سال ۱۹۸۴ منتشر شد و افراد بسیاری ایده‌های او را در زندگی خود به کار بستند و شگفت‌زده شدند.

عزت نفس

دو تکنیک عملی قدرتمند دیگر برای افزایش عزت نفس

بکارگیری این دو تکنیک به همراه ۵ راهکاری که ارائه کردم، عزت نفس شما را در حد بسیار زیادی افزایش می دهد:

۱- نکات مثبت را برجسته کنید

تکنیک های طلایی تقویت عزت نفس - عزت نفس

اغلب ما احساس نارضایتی می ­کنیم چون بارها و بارها به اشتباهاتی فکر می­ کنیم که انجام داده ­ایم. اما می­ توانیم عزت نفسمان را بهبود ببخشیم اگر نگاهی دوباره به موضوعاتی کنیم که باور داریم اشتباه یا بد انجام داده ­ایم. برای مثال، یکی از شاگردان من سخنرانی کاری داشت. عادت داشت که خیلی انتقادی به ارائه سخنرانی­ هایش فکر کند و برای کوچکترین اشتباه شب خوابش نمی­ برد. اما الان یک گزارش از هر کدام از سخنرانی ­هایش می نویسد و فقط در مورد نکات خوب و مثبت آن سخنرانی می نویسد.  نیازی ندارد که در مورد موارد منفی بنویسد آنها به ذهنش چسبیده ­ا­ند و خیلی تلاش می کند که آنها را تکرار نکند- اما نکات خوب و مثبت را فراموش می­ کند مگر آنکه آنها را بنویسد.

گزارش نویسی

بنابراین وقتی روز بدی داشته ­اید یا چیزی در رابطه یا محل کارتان خوب پیش نمی­ رود برای خودتان گزارشی بنویسید که در این اتفاق چه چیزی خوب پیش رفته است. نتیجه این کار شما را شگفت زده می­ کند و تصویر شما از خودتان را بهبود می ­بخشد. ۵۰ چیز که در مورد خودتان دوست دارید را فهرست وار بنویسید.  اگر کمبود عزت نفس جدی داشته باشید، احتمالا برایتان سخت خواهد بود در مورد خودتان مثبت فکر کنید. بنابراین این تمرین را انجام دهید: ۵۰ مورد را که در خودتان دوست دارید و خودتان را بخاطر آن تحسین می کنید بنویسید. این کار ممکن است هفته ها طول بکشد اما استقامت داشته باشید. می توانید در مورد ویژگی های شخصیتی تان بنویسید. می تواند چیزهایی در مورد ظاهرتان باشد. چقدر دیگران شما را فرد خجالتی ایفرض میکنند؟ چقدر استرس دارید یا آدم مظربی هستید؟

خودتان را باور کنید

چقدر خودتان را باور دارید و فرد موفق میپندارید؟ حتی می تواند در مورد کارهایی باشد که انجام می ­دهید. برای مثال، ممکن است با وجود اینکه پول کمی دارید کتاب بخرید و بخوانید یا ممکن است زمانی که خودتان موقع خرید از سوپر مارکت عجله دارید جایتان را به فرد سالمندی بدهید.

وقتی به عدد ۵۰ رسید آنها را دوباره روی فلش کارتهایی بنویسید که بتوانید همیشه همراه خود داشته باشید. احتمالا ممکن است روی هر کارت ۵ نکته بنویسید بنابراین ده کارت همراه خود خواهید داشت.

سپس دو بار در روز کارتها زیرورو کنید با این کار می­ توانید آنها را به ترتیب جدیدی مرور کنید.اگر این کار را هر روز انجام دهید کم کم شروع به پذیرش خودتان به عنوان انسانی خوب و ارزشمند می­ کنید.

اگر کار سختی پیش رو دارید مثلا قرار ملاقات یا مصاحبه ای شغلی، در زمان اضافی قبل از آن این کارت­ها را بخوانید این کار به شما کمک می­ کند تا آرام تر و خوشبین تر باشید.

۲- هرگز از خودتان انتقاد نکنید

یکی از زمینه های که افراد با اعتماد بنفس پایین بسیار در آن مشکل دارند انتقاد کردن و پذیرش انتقاد است. که هر دو می تواند به شدت سخت باشد.

چطور با انتقادها برخورد کنیم ؟(راهکاری برای افزایش حرمت نفس)

رابطه عزت نفس و برخورد با انتقاد - عزت نفس

اغلب وقتی که مورد انتقاد قرار می­ گیریم. آنقدر ناراحت می ­شویم شروع به تبرئه کردن خود می­ کنیم و بدون اینکه واقعا گوش کنیم که چه گفته می ­شود آن را رد می­ کنیم. این کار کمکی به ما نمی­ کند! در این قسمت نکاتی در ارتباط با برخورد با انتقادها وجود دارد.

  • بدون اینکه انتقادها را قطع کنید به آنها گوش دهید.
  • سپس اگر نکاتی در این انتقادها وجود دارد که با ارزش هستند با ابراز موافقت با آنها شروع کنید.
  • اگر بخش­هایی از آن واضح نیستند بخواهید تا برایتان توضیح بدهند.
  • اگر متوجه شده ­اید که اشتباه کرده ­اید بپذیرید و عذرخواهی کنید.
  • اگر انتقادها نادرست و غیر منصفانه است، لبخند بزنید و بگویید ” ببخشید ولی با شما موافق نیستم”.

چطور انتقاد کنیم ؟! (انتقاد کشنده عزت نفس )

رابطه عزت نفس و انتقاد درست - عزت نفس

افراد با عزت نفس ضعیف انتقاد کردن برایشان به اندازه پذیرش انتقاد سخت است. در حقیقت بسیاری از افرادی که از حرمت نفس پایین رنج میبرند، از پیشرفت خودشان جلوگیری می­ کنند چون نمی­ توانند با این موضوع که قدرت و اختیاری داشته باشند و بتوانند از دیگران انتقاد کنند روبرو شوند.

چطور می توانید یاد بگیرید در زمانی که لازم است انتقاد کنید؟(ویژگی افراد با حرمت نفس بالا)

آرامش خود را حفظ کنید،

در زمان مناسب انتقاد کنید.

آنقدر منتظر نمانید تا از آن فرد متنفر و به شدت عصبانی شوید. اگر اینطور شود معمولا نمی توانید درست انتقاد کنید.

از تکنیکی به عنوان ساندویچ انتقاد استفاده کنید که به این معنا است ابتدا چیزهای خوب بگویید و از طرف مقابلتان تعریف کنید و سپس انتقاد خود را مطرح کنید و در انتها دوباره نکته مثبتی بگویید.

از کلمه “من” به جای “تو” استفاده کنید.

شاید دقت کرده باشید افرادی که در انتقاد کردن از دیگران منصف هستند تمایل دارند که بیشتر از کلمه من به جای تو استفاده کنند. چون کلمه من نشان می دهد که کنترل دست خودتان است و بنابراین در مورد آنچه که می­ گویید فکر می­ کنید. ممکن است بگویید ” فکر نمی کردم امروز خوب برخورد کنید.” یا ” نگرانم که موضوع را کاملا برایتان روشن نکرده باشم چون فکر نمی­ کنم شما در این موضوع با من همراه باشید” یا ” فکر می ­کنم این کار با استانداردی که همیشه در کار شما است فرق دارد”.

قبل از آنکه دیر شود اقدام کنید.

اغلب ما در ابتدا  یعنی زمانی که باید با مشکل مواجه شویم چیزی نمی­ گوییم، در عوض صبر می کنیم تا زمانی که منفجر شویم. سپس از کلماتی مانند تو، شما ، تقصیر توست به فراوانی استفاده می­ کنیم. مثلا می گوییم ” تو بی لیاقتی” ، ” تو احمقی”، “کارت چنگی به دل نمی زند” یا حتی: “تو منو مریض کردی” این حرف ها وقتی خیلی عصبانی هستیم زده می ­شود. همچنین نشان می­ دهد که کنترلمان را از دست داده ­ایم و بعد از انجام این کارها عموما احساس بدی نسبت به خودمان داریم و عزت نفسمان کاهش می­ یابد.

سخن آخر

هیچ دو نفری را نمی‌توان و نباید با هم مقایسه کرد، از مقایسه خود با دیگران دست بردارید، تنها شخصی که باید خودتان را با آن مقایسه کنید خود شما هستید.

کمال گرا نباشید

دست از کمال‌گرایی کشیده و اشتباهات خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست و تلاش برای رسیدن به حداکثر کمال فقط باعث نا‌‌ امیدی می‌شود در حالیکه پذیرفتن اشتباهات به رشد شما کمک چشمگیری خواهد کرد.

با خودتان مهربان باشید و همانطور که هستید خود را بپذیرید

خودتان را دوست داشته باشید و همانگونه که هستید، بپذیرید. مهربان نبودن با خود از نتایج عزت نفس پایین است، به خودتان عشق بورزید و خود را ارزشمند بدانید، با مهربانی با خود صحبت کنید و از یادآوری نقاط مثبتتان به خود غافل نشوید، برای خود هدیه خریده و از تفریح کردن لذت ببرید. این است احساس فردی با حرمت نفس سالم نسبت به خودش.

خودداری از تحقیر کردن خودتان حتی در قالب جملات با محتوای شوخی و مسخره.

عاشق خودتان باشید

اگر تصور بدی از خودتان داشته باشید، افکارتان منفی می‌شود و تأثیر بدی بر احساس و رفتارتان می‌گذارد. زمانی که احساس بدی دارید فقط چیزهای ناخوشایند را به خاطر می‌آورید و بدبین می‌شوید پس افکار منفی در مورد خودتان که در ذهنتان جاری است را دور بریزید و انتقاد کردن از خود را متوقف کنید و از خود قدردانی کنید. تمام بخش‌های وجودتان را همان‌گونه که هست دوست بدارید و نقایص خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست.

از منفی باف ها فاصله بگیرید

افرادی که عزت نفس پایین دارند مدام احساس می‌کنند باعث ناراحتی و آزار دیگران شده‌اند بنابراین برای بالا بردن عزت نفس، حس گناهکار بودن را از خود دور کنید.

هر چقدر تمایل داشته باشید باور کنید انسانی ارزشمند هستید باعث تقویت یکی از مولفه‌های اساسی عزت نفس شده‌اید.

برای افزایش عزت نفس شبکه های اجتماعی را الگو قرار ندهید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی را تا حد ممکن کم کنید و زمان بیشتری را برای تجربه کردن دنیای واقعی پیرامون‌تان صرف کنید. این عمل قطعا دو حسن بزرگ دارد اول اینکه تجربیاتتان واقعی تر و ملموس تر هستند و تمام افراد با حرمت نفس سالم از این مهم غافل نمیشوند.

دوم اینکه الگوی رفتاری غلطی را برای خود انتخاب نکرده اید. این را بدانید افراد زیادی در دنیای مجازی وجود دارند که شاید زندگیشان به آن زیبایی که در دنیای مجازی میبینید نباشد اما باعث میشوند حس خوبی نسبت به خود نداشته باشید و خود را دست کم بگیرید.

اگر میخواهید عزت نفس خود را بهبود ببخشید تمرین کنید

تمرین مراقبه ذهن آگاهی را بطور منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید. این تمرین به شما کمک میکند تا ذهنی آرام و بدون استرس داشته باشید. ذهن آرام معجزه میکند!

اگر آرامش داشته باشید با قدرت بیشتری در راستای افزایش عزت نفس خود قدم برمیدارید و بی شک با سرعت بیشتر نتیجه میگیرید.

صبور باشید افزایش عزت نفس فرآیندی مستمر است

بالا بردن عزت نفس فرآیندی مستمر و پیوسته است و هیچ گاه به پایان نخواهد رسید، بنابرین همواره به رشد و حرکت خود ادامه دهید، صبوری پیشه کنید و هیچ گاه از تلاش برای تقویت حرمت نفس خودتان غافل نشوید و در این راه پشتکار داشته باشید.

گاهی که از این مسیر خارج می‌شوید، دوباره از اول شروع کنید و با قدرت بیشتری به حرکت ادامه دهید، خود را شایسته زندگی شاد بدانید و در نظر داشته باشید که هر چقدر بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.

نکته پایانی

عزت نفس ضعیف شده حقیقتا می تواند زندگی، کار و ارتباطات ما را بسیار مشکل تر از آنچه واقعا هست کند. بنابراین، اگر عزت نفس پایین دارید، امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند تا آن را بهبود ببخشید و بتوانید به  کم رویی خود غلبه کنید.

چرا که دقیقا از زمانی که دید مثبت تری نسبت به خودتان داشته باشید، می ­فهمید که همه چیز در زندگی به مراتب راحت­ تر از حال حاضرتان پیش می­ رود و در پایان می خواستم بگویم مهم نیست کجا هستیم، در چه شرایط روانی هستیم.

برای تغییر شرایط و افزایش حرمت نفس همیشه راهی است

بلکه مهم این است که اگر بخواهیم از وضعیت کنونی که طبعا دوستش نداریم به وضعیتی برویم که رضایتمندی شما را جلب بکند همیشه راهی وجود دارد فقط باید بخواهیم و تصمیم بگیریم و از تکنیک ها و روش هایی که دیگران آزمایش کرده اند و جواب گرفته اند استفاده کنیم.

عزت نفس چیست pdf را می توانید دانلود کنید و آن را در آرشیو مطالب سودمند خود ذخیره کنید و در فواصل زمانی مختلف مرور کنید.

 اگر به دنبال مقاله عزت نفس + doc هستید یعنی قالب word این مقاله را می خواهید تلاشتان بی نتیجه است و می توانید pdf این مقاله را دانلود کنید.

سوالات متداول در مورد عزت نفس

۱- عزت نفس چیست ؟
در نگاه کلی عزت نفس احساسی است که در اعماق وجودتان نسبت به خودتان حس میکنید. اینکه چقدر خودتان را دوست دارید و اینکه تا چه میزان خود را انسان ارزشمندی میدانید. که در این مقاله به صورت کامل بررسی شد.

 

۲- چرا عزت نفس مهم است ؟
داشتن این ویژگی ، یه جورایی موفقیت افراد را تضمین میکند. افراد با عزت نفس بالا انگیزه و امید بیشتری داشته و بیشتر برای موفقیت تلاش میکنند.

 

۳- نشانه های عزت نفس سالم چیست ؟
فردی که عزت نفس سالم دارد ، علاوه بر اینکه از نقص ها و کاستی های خود آگاه است به طور کلی نسبت به خودش احساس مثبتی دارد که برای آگاهی جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

۴-بهترین دوره عزت نفس کدام است؟

به گفته بیش از ۶۰۰۰ کاربر فعال اپلیکیشن راز موفقیت دوره تقویت و بهبود عزت نفس محمود جولایی تحت عنوان دوره پرواز محبوب ترین دوره برای ارتقا شخصی و افزایش عزت نفس در افراد است.